سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویزه اندونیزیا

حسن ایران را به جستجوی یک زندگی جدید ترک کرد. مانند دیگران، او فکر میکرد سفر طولانی و دردناک اش به عنوان یک پناهجو هنگامی به پایان خواهد رسید که او به استرالیا برسد و به پناهندگی قبول شود. البته تجربه او بسیار متفاوت بوده و هنوز هم ادامه دارد.

حسن در جزیره کریسمس در ماه می 2010 رسید، فقط پس از اینکه پریشانی، ازدحام‌ و خدمه کم در مراکز بازداشتگاهای به تظاهرات خشونت آمیز منفجر شده بود.

در آن زمان که او به استرالیا رسید او افسرده بود و می خواست که به ایران برگردد. اما زمانی که او با خانواده اش در ایران تماس گرفت به حسن گفتند که بازگشت در امن نیست و بازگشت او، خود او را و خانواده اش را در معرض خطر بیشتر قرار میدهد.

وقتیکه در بازداشت بود، حسن پناهجویان دیگر را دید که به صورت روزانه سعی میکردند که بخود صدمه برسانند.

قبل از یک هفته که او به انجا برسد، یک مرد افغانی 20 ساله در اتاق او خود را به دار آویخته بود. حسن نیز پس از اینکه درخواست پناهندگی اش رد شد و مصاحبه اش برای شنیدن درخواست تجدید نظر او در برابر تصمیم منفی در آخرین لحظه و بدون هیچ کدام توضیحی لغو شد تلاش برای خودکشی کرده بود.

 "این برای من بسیار سخت بود. این ماها در بازداشت، بخاطره ام زمانی که من در مراکز بازداشت ایران بوده ام میآورد. من در مورد زندگی نا امید بودم. هیچ چیز برای من خوب نبود و من فکر میکردم که، "چرا باید اینجا بمانم؟"

اولین بار که او استرالیا را دید، زمانی بود که او را پس از اقدام به خودکشی به بیمارستان منتقل میکردند. "من هیچ چیزی در مورد استرالیا، درباره مردم، و یا خانه ها نمی دانستم."

کارکنان پزشکی که پس از اقدام خودکشی حسن را حمایت میکردند نوشتند که او "توصیف تجربه علائم اضطراب تخریب کننده، از جمله بازگشت به گذشته، حملات هراس و کمبود خواب با کابوس، در اضطراب مزمن مداوم و بی قراری (مثال گاز گرفتن موهای بازو) و همچنین غمگینی و ناامیدی، که در طول مدت 14 ماه در بازداشت بدتر شده - بلخصوص از زمان که از جزیره کریسمس انتقال داده شد ".

روانپزشک او همچنین نوشت که "بودن در بازداشت به [حسن] یاد ان وقت ها را میاورد که در زندان ایران بود... و حتا که دیدن نگهبانان مرکز بازداشت در لباس باعث می شد که او تجربه حملات هراس و دوباره تجربه ترومای ایران را بیاد بیاورد. او همچنان به بعضی اتاق ها در بازداشتگاه کرتن اشاره کرد که او را یاد آوری اتاق های شکنجه زندان ایران میکند" .

آنان سعی کردند که او را از بازداشتگاه انتقال دهند، با شفاعت یکه "محیط مرکز بازداشت احتمالا تسریع افسردگی و علائم اضطرابی ان شود و به امید یکه درجلسات شنوایی آینده درخواست پناهندگی حسن به او مراعات‌ داده شود."

بعد از حدود سه ماه، او یکی از اولین پناهجویانی بود که زندگی در جامعه را پس از اینکه طرح مالیزیا متوقف شد به تحت سیستم قرار داده شده در محل ان، تواسطه ویزای موقتی (bridging visa) اجازه داده شد. اما اگر چه او از بازداشت رها شد، حسن هنوز هم وضعیت پناهندگی ندارد و در انتظار برای تصمیم بررسی درخواست خود است.

ویزای موقتی (bridging visa)، یک ویزای موقتی و کوتاه مدت است که اجازه می دهد تا آن دسته پناهجویانی که در انتظار برای پاسخ پناهندگان خود استند در جامعه به جای بازداشت آزاد زندگی کنند.

اداره مهاجرت استرالیا ویزای موقتی را به پناهجویان میدهد که:

·         برای مدت بسیار طولانی در بازداشت بوده اند و پاسخ تقاضای پناهندگی خود را دریافت نکرده اند. مدت طولانی به معنای 1 تا 2 سال میباشد؛

·         در حالی که در بازداشت بوده اند خوب رفتار کرده و در شورش و یا تظاهرات درگیر نبوده اند؛

·         در استرالیا خانواده و یا دوستان می داشته باشد که با آنان بتوانند زندگی کنند، و،

·         از سازمان اطلاعات و امنیت استرالیا تایید شده باشد.

ویزای موقتی (bridging visa) پناهجویان را حق اقامت همیشگی در استرالیا را نمی دهد. اگر پناهجو به عنوان پناهنده پذیرفته شد، آنان ویزای های مختلف برای اقامت در استرالیا داده می شوند. و اگر پناهجو یکه دارای ویزای موقتی (bridging visa) است و به عنوان یک پناهنده رد میشود، خواهد دوباره به خانه های شان فرستاده شوند.

 تا تاریخ 31 اکتوبر امسال 5454 نفر در مراکز بازداشت در سراسر استرالیا وجود داشت. 64 فیصد آنان در بازداشت به مدت 6 ماه یا بیشتر بوده اند و تقریباً 40 فیصد دیگر افراد در بازداشت به مدت 12 ماه یا بیشتر بوده اند.


ارسال شده در توسط پناهجویان ایرانی

بزرگترین کشتی پناهجویان از سال 2009 تا به حال، و ششمین در هفته، در جزیره کریسمس رسید در زمانیکه مقامات رسمی دولت استرالیا در اندونیزیا با مقامات اندونیزیایی ملاقات‌ کردند و در مورد راه های جدید متوقف کردن قاچاقچیان مردم بحث نمودند.

در این اخرین قایق 167 پناهجویان و خدمه وجود داشت، این سومین قایق بزرگیست که از سال 2009 به استرلیا وارد میشود. مجموع 542 پناهجویان و خدمه واردین این هفته است. بعد از ثبت شدن 901 پناهجویان و خدمه که در ماه نوامبر دستگیر شدند، فکر میشود که در ماه دسامبر تعداد بیشتر شود.

از وقتیکه پارلمان استرالیا، دولت را مجبور به رها نمودن از پردازش دریایی کرد، قایق ها در اندازه و فرکانس به طور پیوسته افزایش یافته است. تا ششم ماه دسامبر 3920 پناهجویان وارد استرلیا شده اند. این سومین و بالاترین مجموع ثبت شده است و تقریباً یک سوم از مجموع اینها در شش هفته گذشته وارد شده اند.

از دوشنبه 5 دسامبر، 1235 پناهجو در بازداشتگاه جزیره کریسمس موجود استند که این بازداشتگاه برای بازداشت 1244 نفر طراحی شد بود. اما آخرین واردین و گروه پناهجویانی که هنوز هم در حمل و نقل استند به تعداد 240 نفر دیگر را اضافه میکنند.

یک سخنگوی وزیر مهاجرت کریس بوئن، مخالفان را در افزایش واردان سرزنش کرده است که تغییر قوانین ایکه پردازش دریایی و طرح مالیزیا را اجازه می داد متوقف کردند.

اخیرین واردین قایق ها در وقتی آمدند که مقامات ارشد دولت استرالیا در جاکارتا بودند و درباره "روش های جدید" بین اندونیزیا و استرالیا برای همکاری با یکدیگر تا گروه قاچاقچیان مردم و کارفرمایان آنان را متوقف کنند بحث میکردند. آنان در مورد اینکه چگونگه با قاچاق مردم و قاچاقچیان مبارزه  کنند و همچنین راه هایی برای بهبود فرایند تعیین سن برای خدمه قاچاق مردم بحث کردند. وقتیکه آنجا بودند، استرالیا سه قایق 16 متری را به پولیس اندونیزیا رساندند. اما مقامات پولیس اندونیزیا گفت که آنان نیاز به قایق های بزرگ تری برای مبارزه با قاچاق مردم دارند.

استرالیا نیز به هیئت امنیت دریایی اندونیزیا و برای آموزش کارکنان در امنیت دریایی و قانون دریا کمک کرده. علاوه براین، استرالیا  2 میلیون دالر هم برای یک شبکه رادیویی ارتباطات دریایی اهدا کرده است.

در جریان صحبت در اندونیزیا، مقامات دولت استرالیا گفتند که آنان پیش بینى میکنند که بیشتر قایق های حامل پناهجویان در چند ماه آینده اندونیزیا را به قصد استرالیا ترک میکنند، با وجود شرایط خطرناک در طول فصل مونسون. " ما در آستانه سالگرد فاجعه جزیره کریسمس هستیم و به همین دلیل است که دولت می خواهد با دولت ها در داخل منطقه برای مبارزه با قاچاق مردم کار کند."

یک مقام دیگر دولت استرالیا گفت که در حال حاضر "احتمال افزایش تلفات مردم در دریا" وجود دارد به عنوانی که پناهجویان در موسم مونسون به قایق ها بالا میشوند. یک سال پیش به تعداد 50 پناهجویان در تصادف قایق نزدیک جزیره کریسمس در آب و هوای بد جان خود را از دست دادند. به این دلیل، او همچنین گفت که استرالیا و اندونیزیا در حال توسعه استراتژی های جدید برای دستگیری کارفرمایان قاچاق مردم، و از جمله مقدمه ای از قوانین جدید در کشور های سراسر منطقه میکنند.


ارسال شده در توسط پناهجویان ایرانی

آمارها نشان می‌دهد در جریان ماه نوامبر 920 پناه‌جو و مستخدمان قایق به استرالیا رسیده‌اند که این رقم نشان‌دهنده 30 در صد افزایش نسبت به پیش‌بینی اداره مهاجرت آن کشور می‌باشد.

اخیرن مقامات حفاظت از مرز‌های استرالیا دو قایق پناه‌جویان را که حامل 219 پناه‌جو بود، در مرز‌های آن کشور متوقف ساخته است.

لنک : http://radiokoocheh.com/article/138151


ارسال شده در توسط پناهجویان ایرانی

حزب کارگر استرالیا به تعقیب یک طرح منطقه ای برای پردازش دریایی پناهجویان در کنفرانس ملی خود رای داده است.

در استرالیا دو حزب سیاسی اصلی وجود دارد، حزب کارگر استرالیا و حزب لیبرال استرالیا. اغلب افراد انتخاب شده در پارلمان، اعضای این احزاب میباشند. دولت کنونی یک دولت حزب کارگر است و توسط نخست وزیر، جولیا گلارد اداره میشود.

اعضای حزب کارگر در تاریخ 3 دسامبر باهم دیدار کردند تا تصمیم بگیرند در حالیکه دردولت استند سیاست های آنان چه باشد. وزیر مهاجرت کریس باون، پیشنهاد کرد که طرح مالیزیا باید به یک سیاست حزب کارگر تبدیل شود. درعین زمان، او همچنین پیشنهاد کرد که پناهجویانیکه ثبت نام کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد استند باید از 13750 به 20000 در سال افزایش یابد. هر دو پیشنهاد وی تصویب شده و در حال حاضر سیاست های حزب کارگر است.

در حالی که این برنامه ها سیاست حزب کارگر است، این برنامه در پارلمان رای گیری نشده بنابراین هنوز داخل قوانین نشده است. آقای باون گفت: "به نظر من ما این را دوباره در پارلمان تعقیب خواهیم کرد، (اما) ما نیاز به تغییر رای آقای ایبات داریم تا اینکه در پارلمان تصویب شود." آقای ایبات رهبر حزب لیبرال است که می خواهد پردازش دریایی در نائرو شود نه در مالیزیا. سخنگوی مهاجرت برای حزب لیبرال گفت که سیاست پناهندگی دولت در حال شکست خوردن است.

چندین اعضای حزب کارگر بر این پیشنهاد و برنامه مالیزیا انتقاد گرفتند و گفتند که این طرح تعهدات بین المللی استرالیا را که به عنوان یک امضاء کننده کنوانسیون پناهندگان سازمان ملل متحد است مورد انتقاد قرار میدهد. گروه های پناهندگان نیز به این پیشنهاد اعتراض کردند. اقدام ائتلاف پناهندگان گفت: «هر طرح به اخراج پناهجویان به مالیزیا، و یا کدام کشور سوم دیگر، (شکست) اساسی تعهد استرالیا به ارائه حفاظت برای افرادیکه در سواحل ما از آزار و اذیت فرار کردند میرسند، است." اما آقای باون گفت : استرالیا "برای مقابله با این موضوع یک قلب نرم و سر سخت" نیاز دارد.

دولت برای اولین بار پیشنهاد طرح مالیزیا را در ماه می امسال در تلاش برای جلوگیری از قاچاقچیان مردم کرد. به اساس این طرح، 800 پناهجویان یکه به استرالیا با قایق وارد میشوند به مالیزیا فرستاده میشوند تا درخواستهای پناهندگی خود را پردازش کنند اما آنان اجازه آمدن به استرالیا را نمی داشته باشند، حتا اگر درخواست پناهندگی شان قبول شده باشد. در عوض 800 پناهجویان، استرالیا 4000 پناهندگان ثبت نام شده را از مالیزیا می پذیرفت. این طرح در ماه اگست پس از اینکه دادگاه عالی استرالیا گفت پردازش دریایی تحت قانون فعلی استرالیا غیر قانونی است سقوط کرد.

دولت استرالیا معتقد است که پردازش پناهجویان در مالیزیا مدل کسب و کار قاچاقچیان مردم را خواهد شکست و از غرق شدن بیشتر پناهجویان در دریا جلوگیری خواهد کرد. در این کنفرانس آقای باون گفت که پناهندگان جان خود را در سفرهای قایق بین استرالیا و اندونیزیا در خطر میاندازند. تقریباً 50 پناهجویان غرق شده اند وقتیکه قایق شان در سواحل جزیره کریسمس یک سال قبل غرق شد. او گفت " تعداد زیادی وجود دارند که ما به سادگی در مورد آنان نمی دانیم،".

 در تاریخ 2 دسامبر قایق پنجاه ونهم و شصتم امسال حامل پناهجویان در استرالیا رسید. این کل تعداد پناهجویان وارد با قایق در سال جاری را به 3802 نفر میرساند. و به حدود 500 پناهجوی دیگر انتظار برای قایق در اندونیزیا وجود دارند. اگر آنان امسال برسند، تعداد سالانه برای سومین بار به بیش از 4000 از سال 1999 تا حال میشود. این تقریباً کمتر از 7000 نفریکه با قایق در سال 2010 وارد شدند است.


ارسال شده در توسط پناهجویان ایرانی

حزب جولیا گیلارد نخست‌وزیر استرالیا که بیشتر به حزب کارگر معروف است برای نخستین بار سیاست بررسی پرونده‌های پناهجویان در خارج از مرزهای استرالیا و در کشورهای دیگر را به‌عنوان یک سیاست رسمی پذیرفت.

لنک : http://www.radiozamaneh.com/news/world/2011/12/05/8805


ارسال شده در توسط پناهجویان ایرانی
<      1   2   3   4   5      >