سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویزه اندونیزیا

 

وزارت مهاجرت استرالیا اولین گروهی ایرانیان را از جزیره کریسمس به پاپوآ گینه نو فرستاد. آنها اولین قایقی هستند که بعد از صدور قانون جدید به استرالیا وارد شدند. دولت این کار را انجام میدهد که از آمدن قایقهای جلوگیری کند. ایندفعه بسیار سختکیری کردند

دولت اندونزی اعلام کرد صدور روادید برای ایرانیان در مرزهای ورودی این کشور را متوقف کرده است.

دولت اندونزی می گوید این تصمیم به دلیل استفاده ایرانیان از خاک اندونزی بمنظور سفر غیرقانونی به استرالیا و کسب پناهندگی گرفته شده.
دولت استرالیا پیشتر از مقامات اندونزی خواسته بود تا شرایط ورود ایرانیان را به اندونزی سخت تر کنند

در طول سه سال و نیم گذشته تاکنون بیش از 600 نفر که شماری از آنها پناهجویان ایرانی بودند، براثر واژگون شدن قایق ها جان خود را ازدست داده اند. تنها در تیر ماه امسال دو قایق پناهجویان که شامل ایرانی ها و افغانها بود، در راه سفر به جزیره کریسمس غرق شدند


روز جمعه دولت استرالیا اعلام کرد دیگر به کسانی که بدون ویزا و با قایق به استرالیا بیایند اجازه ورود به خاک خود را نخواهد داد. این افراد به گینه نو و نائورو منتقل خواهند شد و در اردوگاه های پناهندگی برای مدت های طولانی خواهند ماند تا ازمیان آنان کسانی که  واقعاً مشمول  پناهندگی می شوند مشخص شوند.

وزیرخارجه استرالیا هفته پیش اعلام کرده بود ایرانیانی که از طریق قایق وارد استرالیا می شوند مهاجران اقتصادی هستند و بنابراین پناهجوی واقعی نیستند


ارسال شده در توسط پناهجویان ایرانی


مدت دو دھہ می شود کہ مردم ما از سر ‍زمین خود شان را ترک نمودہ خارج رفتن را از ھمہ ترجیح می دھند ? یعنی فعلا خارج رفتن یک گونہ مود شدہ است و ھر کسی کہ خارج نرود خود شان را بہ چشم حقارت می نگرند و گویی کہ زندگی شان ھیچ مفھومی ندارد ?

این امر بر ھمہ گان واضح است کہ کسانی کہ در آسترالیا رفتہ اند نہ فقط مشکلات جانکاہ را خود شان تجربہ نمودہ اند بلکہ در بین آنان بیشترین کسانی بودہ اند کہ در بین امواج دریا ھای بی کران عر‍قاب گردیدہ  جان ھای شیرین شان را نیز از دست دادہ اند ? در نتیجہ باز ماندگان شان را در سوگ مبتلا کردہ اند ? اما متاسفانہ کہ ما از حوادث تجاربی را بدست نمی آوریم و دوچار سرنوشت خونباری می شویم کہ برای جوامع انکشاف یافتہ شرم آور است?

مردم ما در پی این ھرگز نیستند کہ مسئولیت شان چیست و کار ھای را کہ انجام می دھند عواقب آن چگونہ خواھد شد بلکہ ما ھمہ زندگی بہ قمار گرفتہ ایم ? ما ھمہ آگاھانہ خود را در آب می اندازیم و خوب می دانیم کہ عواید ما چھ می شود اما باز ھم بہ ضد ھستیم کہ باید در کشور ھای مترقی و خصوصا در کشور استرالیا خود را برسانیم تا آرمانھای خواب آلود خود را بدست آریم ?

مردم ما خوب خبر دارند کہ بخاطر سیل پناھجویان کشور استرالیا در مورد آنھا قوانین دولتی اش را سخت کردہ است و پناھجویان درخواست ھای پناھندگی شان مانند سابق بزودی پذیرفتہ نمی شود ? از سوی دیگر در مسیر راہ استرالیا جان باختن نیزکار بی نھایت آسان است اما از رفتن پناھجویان کاستہ نشدہ است و آنان بیشتر از پیش در پی این ھستند کہ خود را در استرالیا برسانند ولو بہ قیمت جان شان تمام شود ? در ھمچون شرایطی حاجت بہ گفتن ذاکر نیست ? پناھجویان محترم باید خود شان در مورد زندگی شان تصمیم جدی گرفتہ راھی را پیش بگیرند کہ در آیندہ پشیمانی رخ ندھد و مردم ما در مورد کشور خود شان نیز جدی فکر کنند ورنہ جان ھای عزیز ما و شما قربانی برای ھیچ می شوند و در نتیجہ چیزی عاید ما نمی شود 


ارسال شده در توسط پناهجویان ایرانی

زمان ملل می گوید جنگ و بحران های دیگر در سرتاسر جهان سبب شده است تا در سال دو هزار و دوازده در هر چهار ثانیه یک نفر موطن خود را به قصد پناهجویی از کشور دیگر ترک کند

 

این یافته جدید در واقع در گزارشی عنوان شده که توسط کمیسیونر امور پناهندگان سازمان ملل متحد یا آنچه از آن با عنوان یو ان اچ سی آر نام برده می شود، تهیه شده است

 

این آژانس فعال در زمینه پناهندگان می گوید تعداد افرادی که از موطن خود جابجا شده اند به بالاترین تعداد از زمان نسل کشی رواندا در سال هزار و نهصد و نود و چهار رسیده است


ارسال شده در توسط پناهجویان ایرانی

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا درباره قاچاق انسان ایران را در پایین‌ترین سطح طبق‌بندی از نظر مبارزه با قاچاق جنسی و کار اجباری قرار داده و دولت ایران را به عدم رعایت حداقل استانداردها متهم کرده است. این گزارش می‌گوید دولت افغانستان گام‌هایی در تدوین قانون برداشته است.

دفتر نظارت و مبارزه با قاچاق افراد، یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت خارجه آمریکا، هر سال برای کنگره کلیکگزارشی درباره قاچاق انسان برای کار اجباری یا بهره‌کشی جنسی تهیه می‌کند و در آن کشورهای دنیا را بر اساس عملکرد دولت‌ها در زمینه قانون‌گذاری، مبارزه، حمایت از قربانیان و مجازات متخلفان طبقه‌بندی می‌کند.

 

در سطح اول، کشورهایی قرار می‌گیرند که تلاش قابل توجهی برای مبارزه با بهره‌کشی جنسی و استثمار می‌کنند. در سطح دوم دولتهایی هستند که حداقلِ استاندارد را رعایت می‌کنند و در سطح سوم کشورهایی هستند که این موضوع را تقریبا نادیده می‌گیرند.

ایران سالهاست در سطح سوم است و امسال هم در کنار بیست کشور دیگر، در همین سطح مانده چون- به گفته این گزارش- دولت در یک‌ سال گذشته "هیچ اقدام قانونی ملموسی برای مبارزه با قاچاق و بهره‌کشی کاری و جنسی انجام نداده است."

 


ارسال شده در توسط پناهجویان ایرانی

حسام فطرتی، گرافیست و طراح ایرانی دو سالی است برای تحصیل در مقطع دکترا به استرالیا رفته؛ خودش می گوید: "از اول هم عهد کرده‌ام که وقتی آنچه از دنیای مدرن می خواستم گرفتم برگردم."

به همین علت معتقد است که بیشتر "مختصات یک مسافر" را دارد تا یک مهاجر. با این وجود، این روزها حسام همه وقت و تمرکزش را بر زندگی مهاجران و نحوه ارتباط آنها با جامعه میزبانشان گذاشته است.او حتی موضوع رساله دکترای خود را تغییر داده و اکنون مشغول پژوهشی تصویری درباره مهاجران است.در جریان این پژوهش، حسام با بعضی از پناهجویان ایرانی و افغان مواجه شده که از طریق قایق و به طور غیرقانونی وارد استرالیا شده اند. کسانی که قایق شان دچار سانحه شده و عضوی از خانواده شان را دریا ربوده."پدری را تصور کنید که فرزندش در جریان این سفر دریایی غرق شده. چنین آدمی دنیا برایش به دو قسمت تقسیم شده: پیش از غرق شدن فرزندش و پس از آن."وقتی با چنین کسانی روبرو می شوم واقعا نمی دانم چه باید به آنها بگویم.شاید هم یکی از دلایلی که حسام به تصویرگری روی آورده همین باشد؛ کلمات در بیان "بارهستی" اغلب ناتوانند"اگر از من بپرسید مهاجرت خوب است یا بد؟ می گویم مهاجرت برای فرد مهاجر خوب نیست. دردهای فراوانی برای او به همراه دارد.در نمایشگاهی که به تازگی از حسام فطرتی در استرالیا برگزار شد این هنرمند ایرانی چمدان هایی واقعی از استرالیایی های مهاجر که دهه های قبل به این سرزمین آمده بودند را قرض کرد و با چیدن آنها روی هم و قرار دادن قایق هایی کاغذی در اطرافشان تلاش کرده توجه بازدید کنندگان را به مشکلات پناهجویان جدیدی که با قایق راهی استرالیا می شوند جلب کند."هر هنرمندی حق دارد منشور جهانی حقوق بشر را به تصویر بکشد" این عنوان جدیدترین کتاب حسام فطرتی است که هفته آینده (27 ژوئن) در شهر بریزبین ایالت کوئینزلند رونمایی می شود و همزمان نمایشگاهی از آثار این گرافیست ایرانی در مرکز فرهنگی این شهر استرالیا برگزار می شود.


ارسال شده در توسط پناهجویان ایرانی