سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویزه اندونیزیا

یک قایق ماهیگیری چوبی حامل حدود 250 پناهجو از ایران، افغانستان، عراق و ترکیه، گفته میشود که بطرف استرالیا روان بود، در روز شنبه در 90 کیلومتری (55 مایل) سواحل اندونیزیا غرق شد.

در آب و هوای بد و امواج عظیمی با ارتفاع 5 متری قایق چپه شده، شکسته و از هم جدا شد در سواحل جاوا جزیره اصلی اندونیزیا غرق شد.

مقامات اندونیزیای می گویند که تنها 33 نفر (30 مرد، یک زن و دو کودک) نجات داده شده اند. بیش از 200 پناهجو هنوز مفقود هستند و فکر می شود مرده اند.

ستوان الوی موزخیر یک مقام پولیس دریایی در راس جستجو است گفت که آب و هوای بد و امواج بزرگ عملیات نجات را چالش برانگیز میسازد "ما می ترسیم که تعداد زیادی از مفقود شدهگان نجات نخواهم یافت."

پولیس اندونیزیا بر این واقعه‌ ناگوار قاچاقچیان مردم را سرزنش می کند زیرا که آنان مسافران را بیش از حد در یک قایق یکه تنها به حمل 100 نفر یا کمتر ساخته شده بود قرار داده اند.

نجات یافته گان گفتند که آنان و مسافران دیگریکه از ایران و افغانستان آمده اند، و به قاچاقچیان بین 2500 الا 5000 دالر برای قایق و به دنبال یک زندگی جدید در استرالیا پرداخت کرده اند.

آقای پیروینتو گفت : "به گفته آنان، آنان از دبی به جاکارتا پرواز کرده بودند و بعداً یک اتوبوس را به محل نامشخصی در جاوا برای سوار شدن به قایق گرفتند. آنان گفتند که به سمت جزیره کریسمس روان بودند"

در حالی که بیشتر تخمین میشود به تعداد 250 پناهجویان در قایق سوار بودند، اما برخی از گزارش ها می گوید که 380 پناهجویان در قایق وجود داشتند.

یکی از نجات یفته گان از افغانستان عصمت الدین 24 ساله، تخمین تعداد مسافران در قایق را به نجات دادگان داد.

مترجم آقای الدین گفت : "او دقیقاً نمی داند که چه تعداد از مسافران در قایق وجود داشتند، اما او گفت که چهار اتوبوس با حدود 60 یا بیشتر مسافر بزرگسالان را به بندری که قایق حرکت میکرد آورد،".

آقای عصمت الدین به خبرگزاری انتارا گفت که در آب و هوای بد کشتی از یک سمت به سمت دیگر با شتاب تکان خوردن را آغاز کرد، و باعث وحشت در میان مسافران محکم بسته بندی شده شد.

او گفت : "این قایق را بی ثبات تر ساخته و در نهایت آن را غرق کرد".

آقای الدین افزود که او و دیگران به توته های شکسته قایق چسبیدند تا زمانی که ماهیگیران محلی آنان را نجات دادند. او تخمین زده است که بیش از 40 کودک در قایق بودند.

اندونیزیا بیشتر از 18000 جزایر و هزاران مایل خط ساحلی کنترل نشده دارد، این یک نقطه کلیدی و ترانزیتی برای قاچاقچیان مهاجرین میباشد.

مقامات دولت استرالیا پناهجویان و پناهندگان را برای تلاش رفتن به استرالیا با قایق هشدار داده اند به دلیل این که بسیار خطرناک است.

در ماه گذشته، یک کشتی حامل 70 پناهجویان از افغانستان، ایران و پاکستان در همان منطقه در سواحل جنوبی استان مرکزی جاوا واژگون شد و حداقل هشت نفر کشته شدند.

وزیر جدید امور استرالیا آقای جیسون کلر قاچاقچیان مردم را برای فاجعه مقصر دانسته است.

او گفت "آنان در کسب و کار ساختن پول هستند و آنان اهمیتی نمی دهند که مردم می میرند یا نه،"

ماه دسمبر یکی از خطرناک ترین ماه ها برای تلاش عبور دریا به استرالیا می باشد.

فصل خطرناک موسمی مونسون در اول دسامبر آغاز می شود و این فاجعه به تازگی بیش از یک سال از زمانیکه قایق جزیره کریسمس تصادم کرد و منجر به کشته شدن ده ها تن شد آمده است.



ارسال شده در توسط پناهجویان ایرانی