سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ویزه اندونیزیا

تعداد پناهجویانی از ایران در تلاش برای رسیدن به استرالیا با قایق ها، در ماه های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است، و این ترس است که هزاران ایرانی می توانند رد پناهندگی شوند اما قادر به بازگشت به ایران نشوند.

در سالهای 2009-10 پناهجویانی که از ایران به استرالیا با قایق ها وارد میشدند فقط 6 فیصد بودند. در سالهای 2010-11 آنان 36 فیصد را تشکیل میدادند. ارقام اخیر نشان میدهد که پناهجویان از ایران در حال حاضر تقریبا 50 فیصد پناهجویان وارد با قایق به استرالیا را تشکیل می دهند. به تعداد 1549 ایرانی در سال 2010-11 وارد شدند.

با وجود افزایش در اعداد، ارقام وزارت مهاجرت نشان میدهد که بسیاری از پناهجویان ایرانی درخواست پناهندگی خود را در برنامه اول مورد رد یافتند. بین جولای و سپتامبر 2011، از تعداد 1366 پناهجویان ایرانی 754 نفر درخواست پناهندگی اش رد شده. و بیش از 25 فیصد از پناهجویان ایرانی نمیتوانند این رد اولیه را دوباره درخواست کنند.

به طور عموم، افرادی که پناهنده پذیرفته نمیشوند به کشورشان دوباره فرستاده میشوند، حتا اگر آنان نخواهند که بازگشت داده شوند. اما در مورد پناهجویان ایرانی، آنان نمی توانند به ایران دوباره بازگشت داده شوند زیرا که دولت ایران آنان را قبول نمی کند. دولت استرالیا گفته است که "بازگشت غیر ارادی پناهجویانی رد شده  تنها آن وقت میتواند با موافقت صورت گیرد که کشورشان آنان را قبول کند." اما هیچ توافق بین دولت های ایران و استرالیا وجود ندارد. "به رغم تلاش های متعدد توسط دولت استرالیا، دولت ایران روشن ساخته است که آن بازگشت غیر ارادی پناهجویان رد شده را قبول نمی کند."

بدون توافق دولت ایران، پناهجویان شکست خورده ایرانی در بازداشتگاه برای همیشه نگهداری خواهند شد. کریس بوئن وزیر مهاجرت استرالیا می گوید که دولت استرالیا میداند که این موضوع "چالش قابل توجه" است و "حدود وسیعی از گزینه های برای درخواست های" پناهندگان شکست خورده در نظر گرفته میشود.

موافقت نامه هایی بین استرالیا و ایران در گذشته وجود داشته است. در سال 2003 یک معاهده توسط دولت استرالیا شده بود که در آن استرالیا پناهندگان شکست خورده را دوباره به زور به ایران برگشت میداد. در مقابل، استرالیا ارائه ویزای کار در تعطیلات برای جوانان ایرانی میداد. شورای پناهندگی استرالیا میگوید که دولت استرالیا باید به گزینه های وسیعی برای معاهده با ایران نگاه کند، زیرا بسیاری از ایرانیانی که در بازداشت به مدت بیش از دو سال مانده اند. بدون یک توافق نامه جدید یا پاسخ دیگری برای این، شورای پناهندگان نگران است که مردم در بازداشت برای همیشه درگیر خواهند ماند. "مردم در شرایط خاصی باید به کشور شان بازگشت داده شوند. اگر آنان بازگشت داده نشوند، یگانه گزینه بازداشت نامحدود خواهد بود. "


ارسال شده در توسط پناهجویان ایرانی